Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Ik leerde meer van Boyz ’n the Hood dan op school

Boyz 'n the HoodHet is zwaar om op te groeien in Gouda. Hoewel ik niet specifiek in een slechte buurt woonde, had ik geen makkelijke tijd. Ik liep voornamelijk mee met de andere gasten op school. Belletje lellen, fikkie steken, snoep stelen. Een echt straatschoffie was ik. Niet dat ik de grote held was. Zoals ik al zei, ik liep vooral mee en liet me niet door anderen in een hoek drijven. Op de middelbare school ging dat door. Ik stond bij de rokers, de stoners en de drinkers. Tijdens een tussenuur stiekem een biertje drinken in een cafetaria. In het weekend van god los. En toe bleef ik zitten. Ik begon te twijfelen of ik niet over moest stappen naar een andere school. Toen zag ik Boyz ’n the Hood.

Gymnasium

Niet dat ik op een verkeerde school zat. Juist het tegenovergestelde was het geval. 500 leerlingen, allemaal hetzelfde niveau: gymnasium. Daar zat van alles tussen. Van rijkeluiskinderen uit het nabij gelegen dorp, als alternatieve gothics en skaters uit de achterbuurten, bonkige voetballers en het uitschot uit de stad. Ik voelde me met iedereen een beetje verbonden, de meeloper die ik was. Met niemand echt bevriend, maar met vrijwel iedereen door één deur. Ook de leraren waren prima mensen. Toch had ik niet echt het gevoel dat ik hier iets leerde.

Vakken

Het was allemaal wel leuk. Duits, Geschiedenis, Latijn en Grieks. Maar wat ik er nu precies mee moest, wat het bijdroeg in mijn ontwikkeling, ik kreeg nauwelijks een idee. En misschien is dat ook wel de opdracht. Houd de leerling van de domme over het waarom hij iets moet weten. Leer hem vooral dat hij het moet weten. Bij mij werkte die aanpak niet. Al snel kreeg ik meer interesse in andere zaken. De weekenden met name. Rondhangen met vrienden. Vrouwen. Huiswerk deed ik mondjesmaat. Raffelde ik het liefst af tijdens de les of laat in de avond. En zo kwam ik er bijna aan toe naar andere school, op een lager niveau te gaan werken. Tot ik Boyz ’n the Hood zag.

Achterbuurt

Boyz ’n the Hood vertelt het verhaal van Tre en Ricky die opgroeien in een Amerikaanse, zwarte achterbuurt. Het leven is er hard. Weinig geld, veel alcohol en drugsproblematiek, geweld, niemand die naar de jonge opgroeiende kinderen omkijkt. Tre en Ricky redden zich zo goed en kwaad als het kan. Mede dankzij het geweten in de film, de vader van Tre, die veel tijd en moeite stopt in de jongens uitleggen waarom het allemaal op henzelf aan komt. Verantwoordelijk worden voor je eigen doen en laten, niet in de problemen komen, netjes omgaan met anderen. Burgerschap, wat betekent het te leven, wie wil je zijn? Een coming of age verhaal met veel rauwe randen. Ik zag de overeenkomsten met mijn leven.

Kiezen

Niet dat mijn leven zo hard was. Over geld hoefde ik me weinig zorgen te maken. Alcohol dronk ik in redelijke mate, maar niet zo zeer dat het mijn leven aantastte. Drugs bestond alleen nog in de vorm van hasj. Geweld zo nu en dan in de kroeg of op straat waarbij ik zelf niet of nauwelijks betrokken was. Nee, zwaar had ik het niet. Maar waarom of waarvoor ik moest leven, en hoe ik dat moest doen, dat was mij nog niet duidelijk geworden. Boyz ’n the Hood hielp daarbij. In ieder geval met dat stukje verantwoordelijkheid durven nemen. Ik besloot het gymnasium af te maken, wat ik dan ook deed. Ik stopte met het meelopen met anderen, leerde op eigen voeten staan. Werd zo gedeeltelijk volwassen. Waar ik het allemaal voor deed? Ik wist en weet het nu, zo’n vijftien jaar later, nog steeds niet. Maar in ieder geval voer ik sindsdien mijn eigen pad. Met vallen en opstaan kom ik er wel.

Eén reactie op “Ik leerde meer van Boyz ’n the Hood dan op school

  1. Morgaine
    25 maart 2016

    Ik heb nog een paar tips voor jou als je er meer wilt zien, zoals deze met Michelle Pfeifer, zo mooi, 1995, de grote hit was van Coolio, Gangsta’s paradise…

    Dangerous Minds: https://www.youtube.com/watch?v=gA-5nLQCmW8

    Coolio – Gangsta’s paradise die erbij hoort grote hit geweest in onze top40, 1995 dus: https://www.youtube.com/watch?v=4lUN-e0nie0

    En dan de Freedom Writers: https://www.youtube.com/watch?v=JhXMJlm852A

    inspired by a true story: Take the Lead: https://www.youtube.com/watch?v=-yWRRvTBUz4

    Er is er nog eentje die mij echt gegrepen heeft, maar die weet ik even niet meer, als ik het weer weet, dan weet jij het ook.. je zou ook nog The Principal kunnen opzoeken met james Belushi.

    X

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 24 maart 2016 door in Leven, Uncategorized en getagd als , , , , , .
