Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Cowboy Jos en de buitenbeentjes

BuitenbeentjeBuitenbeentjes, ik houd er van. Al vroeg had ik oog voor mensen die anders zijn. “Mama, kijk eens hoe scheel die kijkt!” Het bracht mijn moeder in ernstige verlegenheid. Maar ik bedoelde het niet gemeen. Ik had toen het anders-zijn van mensen al door. In tegenstelling tot anderen die graag de overeenkomsten benadrukken, kijk ik daar doorheen en probeer het individu te zien. Bij buitenbeentjes valt dat sneller op. Zij doen geen moeite hun eigenzinnige karakter te verbergen. Dat maakt ze op een eigenaardige manier mooi. Het is daarom dat ik mij voor al die buitenbeentjes interesseer.

DWDD

En dan bedoel ik niet de buitenbeentjes die in gelikte marketingfilmpjes de hele wereld over gaan. Mensen die op grote schaal iets aan de wereld bijdragen, waardoor ze een podium krijgen in snelle televisieprogramma’s als De Wereld Draait Door. Steve Jobs, Einstein of Pim Fortuyn. Mensen die anders denken, zich niets aantrekken van de status quo en die niet gek zijn op regeltjes. Hoewel ik mij ook bijzonder interesseer voor hun bijdrage aan de wereld, gaat het mij meer om die mensen die hun bijdrage doen zonder bekend te worden. Die geportretteerd worden in documentaires als Willems Kantine. Mensen als Cowboy Jos.

Cowboy Jos

Cowboy Jos is een voormalig miljonair, zo vertelt hij in de documentaire Willems Kantine. Hij verdiende zijn geld in Spanje met paarden. Door een noodlottig ongeval werden zijn paarden gestolen en kon hij naar zijn geld fluiten. Terug in Nederland zoekt hij investeerders voor de eerste Toro Piscine in ons land. Een Toro Piscine, hoor ik je vragen. Zet in een stal of afgesloten veld een zwembad, gooi daar vijfhonderd euro aan muntgeld in en laat omstanders dat eruit vissen. De enige moeilijkheid een stier die de mensen moet tegenhouden het geld uit het bad te halen. Opgejut door Cowboy Jos op zijn stalen ros. Entree vijf euro, vijfhonderd man binnen, drie avonden per week. Goed idee? Je kunt met je geld naar Jos toe. Het is hem nog steeds niet gelukt alles bij elkaar te krijgen. Dus slaapt hij op straat. Of tijdelijk op een kamer van twee bij twee meter. Waar hij dan weer uitgetrapt wordt door mannen als Huisbaas Bob.

Roy Dames

Drijvende kracht achter de docu zijn niet alleen de unieke personen als Cowboy Jos die voorbij trekken. Vergeet vooral niet de man achter de camera, Roy Dames. Het is namelijk geen toeval dat hij mensen als Cowboy Jos op film weet te zetten. Dames heeft namelijk meerdere interessante documentaires op zijn naam heeft staan. Wat direct opvalt: al zijn films volgen buitenbeentjes. Mensen die het anders doen, maar dan vooral anders waar anderen niets van willen weten. Zo maakte hij Foute vrienden, Meiden van de Keileweg en Mocros. Hoe hij het voor elkaar krijgt telkens weer zulke verhalen te vinden? Door er naar op zoek te gaan, mee te doen in de wereld die hij betreedt en zo vertrouwen weet te wekken. Een drankje, een snuifje of een pilletje. Met als resultaat de mooiste parels op Nederlands documentaire gebied.

Toro Piscine

Dat maakt mij als schrijver wel een beetje jaloers. Want Dames weet van echte mensen hele mooie personages te maken. Die vervolgens overal en nergens weer weten op te duiken. In gesprekken, op straat of de Nederlandse tv. Ja, Cowboy Jos haalde vorig jaar zelfs even De Wereld Draait Door. Zijn legende leeft voort, net als hijzelf overigens. Inmiddels is hij bezig aan een tweede kinderboek. Het eerste boek was een daverend succes. Met het verdiende geld hoopt hij snel een paard aan te kunnen schaffen. Vervolgens op zoek naar een mooie plek voor een stal, een zwembad en een stier. Zo moet op korte termijn de eerste Nederlandse Toro Piscine ontstaan. Mocht dat lukken, ben ik er als de kippen bij om die muntjes uit het bad te vissen. Je moet wat om aan geld te komen, als je werkloos bent.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 april 2016 door in Film en TV en getagd als , , , , , , , .
