Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

De kapper een kunstenaar

Ik doe het niet vaak, maar ik kom er graag: de kapper. Eens in de zes weken is dat hard nodig. Na twee maanden is er met een kam geen doorkomen meer aan. Toch stel ik het bezoek zo lang mogelijk uit. Niets fijner om daadwerkelijk een verschil te zien na een bezoek bij de man met de schaar. Vaak zelfs al tijdens het snijden, scheren en knippen. Het mooiste? Zien hoe de kapper te werk gaat. Als een kunstenaar die beeldhouwt.

Snijden

“Ik doe maar wat”, zegt de eigenaar van de zaak lachend tegen mij. Hij merkt op dat ik met behulp van de spiegel in de gaten houdt waar hij mee bezig is. Hij lijkt te willen zeggen dat ik niet zo hoef op te letten. Dat het heus wel goed komt. Maar dat is niet de reden waarom ik hem zo observeer. Ik bewonder zijn kwaliteiten. De kwaliteiten waarmee hij van mijn haardos weer een kapsel met model maakt. Het zijn de talenten van een kunstenaar. Zien hoe een kunstwerk ontstaat. Daar mag je je ogen best de kost voor geven.

Kunstenaar

De kapper is een kunstenaar. Net als een kunstenaar leert hij door te doen. Werken met materiaal, het haar, dat in verschillende vormen naar hem toe komt. Werken met verschillende hulpmiddelen. Want wie denkt dat alleen het scheerapparaat en de schaar tot zijn inventaris behoort komt bedrogen uit. Messen, krulspelden, kleurmiddelen, wax, föhnen en zelfs vuur gebruikt hij om het haar de juiste vorm te geven. Allemaal spullen waar hij mee om moet leren gaan. Net als de kunstenaar neemt hij daarvoor de tijd. Geen kapper die zonder oefening van een dooie bos een frisse coupe te voorschijn tovert. Nee, ook de kapper heeft tijd en geduld nodig alvorens hij meesterwerken produceert.

Leerling

Net als de vroegere kunstenaars doet hij dat niet alleen. Hij brengt zijn oude kunsten over op nieuwe protegés. Vaak jonge, mooie, blonde dames die het vak nog moeten leren. In de basis werken zij hetzelfde als de eigenaar. Ze weten het haar weer een prima model te geven. Maar de echte kwaliteiten missen zij nog. Ze compenseren dat door tijdens het knippen extra aandacht aan hun object te geven. “Ben je vrij vandaag”, “waar gaat de vakantie naartoe” en “hoe is met je studie” zijn daarbij de vragen die standaard aan bod komen. De eigenaar probeer zo onopvallend mogelijk toe te kijken hoe zijn leerlingen het doen. Zo kan hij na afloop feedback geven op het eindresultaat. Zodat ook zijn leerlingen ooit hun eigen kunstwerken kunnen maken.

Voorkeur

Mij maakt het niet uit wie mijn haar knipt. Ik ben snel tevreden. Tevreden doordat ik al jaren naar dezelfde kapper ga. Ik weet dat hij kwaliteit levert. Ik weet dat hij zijn vakmanschap overdraagt aan zijn personeel. Het kan dan ook eigenlijk niet fout gaan wie mij in zijn zaak knipt. Toch voel ik mij speciaal als hij het zelf doet. Hij laat zien dat hij het niet verleerd is. Nog steeds op de hoogte is van de nieuwste trends in de haarwereld. En met ogenschijnlijk gemak mijn hoofd weer geschikt voor volle zalen maakt. Want ondanks dat het er gemakkelijk uit ziet, is dat echt geen eenvoudige klus.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 4 april 2016 door in Kunst en getagd als , , , , , , , .
