Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Met je onderbroek onder de douche

Nog even over Johan Derksen en zijn in hun onderbroeken douchende Marokkaanse Nederlanders. In een vorig blog schreef ik dat je daar doorheen moet kijken. Het is een opmerking die het verschil in cultuur moet laten zien tussen autochtone en allochtone Nederlanders. Cultuurverschillen als participatie in een vereniging waar in mijn tijd verschillen waren tussen beide groepen Nederlanders. Zodat ik de opmerking van Derksen wel kon begrijpen. Hoe kun je anders een vereniging runnen wanneer ouders daar niet aan bijdragen? Toch blijven die onderbroeken in mijn hoofd ronddolen. Douchen jongeren, Marokkaans of Nederlands, tegenwoordig met hun onderbroek aan? En waarom dan?

Nederlanders

Die vraag werd in meerdere reacties op verschillende sociale media al snel beantwoord. Ja, tegenwoordig doucht de Nederlandse jeugd met hun broek aan. Alle Nederlandse jeugd, niet alleen de allochtone. Niemand gaat tegenwoordig nog in zijn adamskostuum onder de warme stralen van de douche in de voetbalkleedkamer staan. Ik probeer het mij voor te stellen. In mijn tijd deed niemand dat. Waarom zou je dat gebruik van naakt douchen opeens willen veranderen? Waarom houd je je onderbroek aan? Dat zijn geen moeilijke vragen. Het komt door de mobiele telefoon.

Naaktfoto

Die misten wij in onze tijd. Ja, we hadden dan wel een Swing of een Nokia. Maar daar zaten nog geen camera’s in verwerkt. We konden er een sms mee versturen, onze ouders bellen als het wat later werd, of een spelletje Snake op spelen. Maar inloggen op zoiets als Facebook om een foto te delen was er nog niet bij. Facebook bestond nog niet eens. Wij moesten het doen met Hyves en allerlei toffe gadgets met bewegende kattenplaatjes en dergelijke. Hoe anders is dat nu. Je kunt je kont niet keren of je staat al weer op internet. Niet erg relaxt wanneer je net naakt de douche in wilt springen. Volkomen logisch dus dat al die gasten tegenwoordig hun onderbroek aanhouden.

Onzeker

Ik zou er zelf waarschijnlijk ook voor kiezen. Net als Johan Derksen. Je weet hoe snel die foto’s tegenwoordig het internet over gaan. Met name naaktfoto’s. Eenmaal op het net verdwijnt het nooit. Niet fijn wanneer jouw naam daaraan gekoppeld is en je in je latere carrière op zoek moet naar een baan. Maar al helemaal niet op dat moment. Zeker voor puberende voetbalgasten die vanwege hun leeftijd toch al in een moeilijke fase zitten. Dat kun je dan maar beter voorkomen. Wat is er dan erg aan om in je onderbroek te douchen? Bovendien sla je zo twee vliegen in één klap. Die bezwete onderbroek is na de voetbalwedstrijd ook nog te dragen.

Technologie

Waar dit gebruik een goed voorbeeld van is, is hoe technologie ons gedrag en omgang met elkaar bepaalt. Waar Johan Derksen nog de romantische ‘naakt-zijn-onder-elkaar’ opvatting uit de jaren 60 in het oog heeft, daar zijn de huidige Nederlandse jongeren zich heel goed bewust van de nieuwe tijd waarin zij leven. Een tijd waarin voor privé zaken als het naakte lichaam en ook de eigen opvattingen weinig ruimte is. Voor je het weet gaat iemand er mee aan de haal zonder dat je daar enige invloed op hebt. Dus meet je je zelf een schild aan. Of een onderbroek. En houdt dat aan op die intieme momenten waarvan je ze liever niet met de hele wereld deelt. Want wat in vijftig jaar geleden nog met naakte mannenlichamen onder elkaar kon, is dat tegenwoordig oppassen geblazen. Sta dus niet voor lul, en douche in die voetbalkleedkamer gewoon met een onderbroek aan.

6 reacties op “Met je onderbroek onder de douche

  1. de Ballonnendoorprikker
    26 april 2016

    Dag Niels,
    Zijn we niet wat ver heen als teamgenoten elkaar fotograferen en die foto vervolgens op (a)sociale media delen? Hoeden ze die natte onderbroek vervolgens aan na het douchen? Dat lijkt me niet lekker zitten. Bovendien kan het dan lijken alsof je in je broek hebt geplast. Ook niet leuk. Of wordt die natte onderbroek vervolgens achter een handdoek uitgedaan? Wat een gehannes. Gelukkig dat we in mijn voetbaltijd nog geen ‘last’ hadden van fotograferende mobieltjes.

    Like

    • nielshagen
      26 april 2016

      Bij mij gaat het er gelukkig ook niet zo aan toe. Maar ik kan mij voorstellen dat het onder jongeren die vooral bekender met de beeldcultuur en internet zijn een gevoelig onderwerp is.

      Daarmee denk ik niet dat die foto’s per se expres genomen worden. ‘Gewone’ teamfoto’s waar je per ongeluk naakt op staat omdat men iets wil delen kunnen zomaar op het net verschijnen. Je in die situaties bewuster gedragen lijkt mij per definitie erg slim om te doen.

      Like

      • de Ballonnendoorprikker
        26 april 2016

        Een afspraak om geen foto’s te maken in de kleedkamer zou ook kunnen helpen.

        Like

      • nielshagen
        26 april 2016

        Ik vraag mij af of dat te handhaven is, met meer dan 16 pubers die vergroeid zijn met hun telefoon 😉

        Like

  2. de Ballonnendoorprikker
    26 april 2016

    Tijdens een voetbalwedstrijd moeten ze hem ook missen, dus ietsje langer zou toch ook moeten kunnen of niet?

    Like

  3. Alexa
    27 april 2016

    Mijn kinderen douchen dus ook met hun onderbroeken aan. Op zeilkampen in hun zwemkleding. Ik was verbijsterd toen ik het hoorde, vroeg me af wat hen zó preuts maakte. Totdat zij het mij uitlegden. En toen vond ik het vooral hartstikke slim van hen. Het is niet te voorkomen. Helaas. Alle regels die je erop los kan laten ten spijt. Ik ben blij dat ze het zelf onderkennen, het op deze manier oplossen en er vooral zelf geen last van hebben. Naakt douchen doen ze lekker thuis.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 26 april 2016 door in Actualiteit en getagd als , , , , , , , .
