Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Werkverschaffing

UWVVandaag had ik een persoonlijk coachingsgesprek met iemand van het UWV. De afspraak was om 11 uur, ik kwam al om half 11 aanzetten. Precies om 11 uur kwam een vrolijke dame mij tegemoet. “Niels?”, zei ze vragend. “Ja, dat ben ik”, antwoordde ik met een zelfde vrolijkheid.

Voor het gesprek stond een half uur ingepland. Veel tijd, dacht ik nog. Onderwerpen die aan bod zouden komen waren mijn cv (één a4) en mijn sollicitatiebrieven (tien keer één a4 met min of meer een zelfde opzet). Toch had ik goede hoop iets aan het gesprek te kunnen hebben.

Eerst kreeg ik wat te drinken aangeboden. “Thee graag.” Zelf nam mevrouw een kop zwarte koffie. Helaas was er geen gebak. “Heb je een legitimatiebewijs bij je?” En of ik dat had. Na een langdurige controle (ik ben de afgelopen drie maanden tijdens mijn werkloosheid behoorlijk wat ouder geworden), bleek ik de juiste persoon te zijn. Het documentnummer werd in de computer ingevoerd. Dat duurde even. “Maandagochtend, opstartproblemen” zei de dame van het UWV. “Daar weet ik alles van”, reageerde ik gevat.

Toen mocht ik over mijzelf vertellen. Ik vertelde een kort stukje over V&D. Daarna over mijn studie, Plato, Aristoteles, Nietzsche, Kierkegaard, Camus, Sartre en André Hazes. Toen was het kwart voor 12. “Nou, je cv en motivatiebrieven zien er goed uit dus volgens mij gaat het wel goed komen. Heb jij nog vragen?”

Verbijsterd wat zich de afgelopen drie kwartier had voorgevallen vroeg ik: “Kan ik uw baan niet krijgen?” Dat was helaas niet mogelijk. “Wel weer een keer gesolliciteerd”, zei ik nog met een knipoog. Ik gaf haar een hand en we wensten elkaar een fijne dag.

Ik ben benieuwd wanneer ik weer iemand drie kwartier aan het werk mag houden.

6 reacties op “Werkverschaffing

  1. Marita
    9 mei 2016

    Herkenbaar verhaal. Klinkt misschien lullig, maar verwacht niets van een werkcoach van het UWV. Wat dat betreft ben je volledig op jezelf aangewezen. Dat wordt dus netwerken, Niels. Succes, ik zal mijn ogen en oren ook openhouden voor je.

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      9 mei 2016

      Gelukkig waren mijn verwachtingen wat dat betreft al niet erg hoog. Vooral voor mensen die moeite hebben met een cv opstellen en een brief schrijven kan het UWV iets betekenen. Verder zul je het inderdaad zelf moeten doen. Ik heb vooralsnog goede hoop, maar mocht je iets tegen komen in copywriting, literatuuronderzoeker of leuke opdrachten als projectassistent houd ik mij aanbevolen!

      Like

  2. Toch goed dat we een deel van ons salaris afstaan om die aardige mensen bezig te houden.
    Doet me een beetje denken aan mijn eerste kennismaking met wat toen nog het Arbeidsbureau heette. Net uit militaire dienst, die ik toen nog moest vervullen, meldde ik mij daar. De persoon waarmee ik een gesprek had, nam alle gegevens op. Dus kwam ook de vraag naar mijn studie voorbij. Ik antwoordde: een universitaire studie geschiedenis, Daarop kwam het legendarische antwoord: dan zul je zelf werk moeten zoeken, voor hoger opgeleiden kunnen wij niets doen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 9 mei 2016 door in Satire en getagd als , , , , .
