Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Bekentenis

UlyssesIk lees. Ik lees veel. Per jaar zo’n vijftig boeken. Per week zo’n vijfhonderd bladzijdes. Er zijn niet veel mensen die mij dat nadoen. Zelfs boekbloggers hebben moeite met die hoeveelheid tekst verorberen. Daarnaast heb ik een abonnement op de krant, scroll ik regelmatig door de artikelen van DeCorrespondent, kan ik genieten van bordjes met gedragsregels zoals die in de trein, ken ik ieder straatnaambord van de wijk waar ik woon en probeer ik graffiti teksten te ontcijferen die her en der de stad sieren. Lezen dus, een grote hobby. Een hobby waar ik te koop mee loop. Graag vertel ik anderen over verkregen inzichten, lezenswaardige romans of essays die men zou moeten lezen. Ook wanneer ik ze helemaal niet gelezen heb. Is dat verkeerd?

Ulysses

Het meest gekozen en benoemde boek uit de wereldliteratuur schijnt Ulysses te zijn. Ook in mijn kast staat een exemplaar. Gekregen voor mijn verjaardag van een vriendin, nadat ik een lijstje had verstuurd met boektitels die ik nog wilde lezen. Ik heb het boek geprobeerd te lezen. De eerste tien hoofdstukken heb ik zelfs weten door te worstelen. Daarna heb ik het weggelegd. Om het nog één keer in mijn handen te nemen tijdens een verhuizing. Toch verwijs ik graag naar het boek. Ik ken de achtergronden ervan, weet de interessante lijnen die het naar andere literaire werken kent te benoemen. Daarmee maak ik op verjaardagen de blits. Ik ben een belezen jongen, man van de wereld zonder er voor te reizen. Maar uitgelezen heb ik het boek nooit.

De goddelijke komedie

Net als Dante. Zijn De goddelijke komedie is net als Ulysses een regelrechte klassieker. Wie kent er niet de verhalen over Dante’s hel en de verschillende lagen waarin zondaars geplaatst zijn? Ik vraag mensen graag hun immorele handelingen op te biechten om ze vervolgens te plaatsen in één van de negen kringen van de hel. Tot op heden ken ik alleen maar mensen die één van eerste kringen zouden bevolken. Stiekem hoop ik ooit iemand tegen te komen die dichter aan de onderkant van de trechter te plaatsen zal zijn. Tot daar heb ik het boek gelezen. De hel is waar Dante’s komedie beroemd om werd. Om mensen die goed leefden of die berouw toonden voor zij stierven geeft blijkbaar niemand iets. Ik kon mij er in ieder geval niet toe aan zetten. Toch pak ik het boek regelmatig uit de kast, citeer één van de vele mooie zinnen en laat zo mijn culturele interesse nog eens gelden. Niemand die ooit een kritische vraag durft te stellen. Je vertelt wel veel over het eerste deel, maar geen enkele opmerking over de rest. Heb je het boek wel echt gelezen?

Filosofie

Is het ook erg? Een boek niet geheel lezen? Ik dacht van wel. Tot ik aan mijn filosofie studie begon. Een leesstudie. Tientallen boeken stonden op de boekenlijst. Braaf kocht ik ze allemaal. Maar al tijdens de eerste colleges kwam ik erachter dat dat niet noodzakelijk was. Soms lazen we maar één hoofdstuk uit een hoofdwerk van een filosoof. Omdat daarin de meest essentiële ideeën naar voren kwamen. Het overige is een raamwerk waarin de eigenlijke theorie bezien moet worden. Maar dat raamwerk is niet noodzakelijk om de theorie te begrijpen. Tijdens de studie leerde ik om de bijzaken heen lezen. Wat net zo goed geldt voor een roman als Ulysses of De goddelijke komedie. Waarom zou je die lezen als je het met een sterk verkorte versie dezelfde ideeën op doet?

Bekentenis

Bij deze mijn bekentenis. Ja, ik lees. Maar ik lees niet ieder boek uit. Dat is niet nodig. Om interessante gesprekken op te hangen heb je maar een deel van een verhaal nodig. De theorie die een schrijver naar voren brengt. Waarden die een auteur beschrijft. Technologische oplossingen voor wereldproblemen die hij aanreikt. Je kunt ze begrijpen zonder het gehele werk door te worstelen. Mocht je zo’n boek hebben waar je niet doorheen komt, geef het dan wat sneller op. Er zijn nog zoveel mooie teksten die je lezen kunt. Zonde wanneer je daar niet aan toe komt omdat dat ene werk je in zijn greep houdt.

5 reacties op “Bekentenis

  1. xonnebloom
    17 mei 2016

    lezen als afleiding?

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie
    17 mei 2016

    Ik blijf het een moeilijke vinden: een boek niet helemaal uitgelezen terug op de stapel leggen. Meestal probeer ik me er toch door te worstelen…

    Liked by 1 persoon

  3. Roos
    18 mei 2016

    Teksten niet helemaal lezen… Tja, doet niet iedereen dit wel eens? 😉 Ik verwijs ook vaak zat naar werken die ik echt niet 100% doorgeworsteld heb. Vooral vakliteratuur… Goede fantasyboeken lees ik natuurlijk helemaal uit. 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 17 mei 2016 door in Boek en getagd als , , , , , , , .
