Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Examen Nederlands

Examen NederlandsTweeëntwintigduizend klachten. Nog nooit klaagden VWO studenten zo vaak over het Nederlands examen. Nota bene de voertaal waar ieder examen in dient afgelegd te worden. Ik begrijp er niets van. Onze eigen taal die voor zoveel hoofdbrekens zorgt. Waarom? Irrelevante kennis waar naar gevraagd wordt, teksten die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn en de enige toetsing begrip van een tekst blijk te zijn. Daar moet je als scholier toch eenvoudig mee uit de voeten kunnen? Niets is minder waar. Niemand begrijpt wat de examencommissie exact van leerlingen verwacht. Zelfs leraren weten niet hoe ze een tien voor het examen moeten scoren. Is het dan echt zo lastig?

Vak

Nederlands, het mooiste vak op school. Uren lang grammaticale fouten opsporen in een tekst, drogredeneringen onderuit halen en samenvattingen maken van krantenartikelen. En dan die literatuurlijst. Een pracht aan boeken die daar opstaan die iedere Nederlander gelezen zou moeten hebben. Haasse, Mulisch, Hermans. Wie doet daar nu ’s nachts het licht voor uit? “Nee mam, ik ben nog een paar bladzijdes Couperus voor mijn mondeling aan het doornemen!” riep ik regelmatig wanneer er boos op mijn slaapkamerdeur gebonsd werd. Prachtig vond ik dat, die teksten lezen die tot de Nederlandse canon der literatuur behoren. Wat is er in onderwijsland aan de hand? Kunnen leerlingen daar niet langer van genieten?

Jeugd

Tot zover de ironische beschouwing. Ik heb nooit van het vak Nederlands genoten. Op mijn cijferlijst staat een schamele zes. Een zes komma één voor het schoolexamen en een vijf voor het centraal. Met de hakken over de sloot noemen ze dat. Of ik het niet kon? Ongetwijfeld. Maar er is zoveel meer in de wereld dan alleen maar leren voor je toetsen. Vooral wanneer je een jaar of achttien bent. Soms lag ik ’s nachts wat te lezen. Meestal was ik de hort op. Vrienden, dansen, bier, voetbal, achter de vrouwen aan. Je hebt helemaal geen tijd om al die vakken volledig te bestuderen. Wat er dan het eerste afvalt? Boeken lezen. Met een samenvatting kom je er ook wel. Zo rolde ik in zeven jaar door zes studiejaren gymnasium.

Zelfkennis

Spijt heb ik daar niet van. Niet dat het mijn mooiste jaren waren. Dan zou ik die periode te veel romantiseren. Wel heb ik over mij zelf geleerd. Waar mijn kracht ligt en waar mijn beperkingen. Ik kan goed inschatten wat men van mij verwacht. Meer zal ik ook niet doen. Wie mijn interesse wil wekken zorgt er voor dat ik mij in het zweet moet werken. Alleen dan haal ik voldoening uit wat ik doe. School deed dat nauwelijks. Net zomin de universiteit. Pas bij het schrijven van mijn scriptie kwam ik los. Naast een enkel filosofievak waarin zoveel werd gezwetst waardoor niemand iets van de teksten wist te maken. Eindcijfer? Een acht. Omdat ik dagenlang een zelfde regel zat te bestuderen waar ik niet uitkwam. Tot het kwartje viel. En ik met pijn en moeite voor de deadline mijn paper over abnormaal monisme inleverde. Ik noemde het geschreven artikel in mijn reflectieverslag het hoogtepunt van mijn filosofische carrière. Eindelijk werd ik een keer uitgedaagd.

Nederlands

Inmiddels kan ik genieten van het Nederlands. Al die boeken die ik heb moeten missen in mijn tijd als scholier lees ik als volwassene bij de vleet. Reve, Grunberg en Connie Palmen. Ik geniet er van. Naarmate ik meer lees begin ik drogredeneringen steeds beter te begrijpen. Grammaticale fouten zijn voor mij niet langer onbekend. Een samenvatting maken is  een eitje. Misschien moeten docenten Nederlands daar hoop uit putten. Dat het met de taal niet eindigt na de middelbare school. Dat leerlingen zich blijven ontwikkelen. Met vallen en opstaan. En naderhand nog eens aan dat examen terugdenken en begrijpen: zo lastig was het nu ook weer niet. Ik was er gewoon nog niet rijp voor.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 25 mei 2016 door in Actualiteit en getagd als , , , , , , , , , .
