Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Luisteren

Artiesten die de eigen teksten moeten uitleggen. Moedeloos worden ze er van. Verkeerde interpretaties van de diepste zielenroerselen nopen hen orde op zaken te stellen. Zo verschijnt er van tijd tot tijd weer een uitleg over hoe we bepaalde nummers wel dienen te begrijpen. Of beter nog, dat doe je gewoon van tevoren. Zo kunnen er geen verkeerde ideeën ontstaan over wat je nu eigenlijk wilt vertellen. Ik heb daar moeite mee. Waarom is het niet mogelijk meerdere analyses met elkaar te vergelijken? Laat de schrijver onbewust niet meer weten dan hij wilde? Kan de auteur zelf bepalen waar zijn tekst over gaat?

Racisme

Net zoveel moeite heb ik met mensen die zeggen geen racist te zijn. Ze willen een discussie aanzwengelen en doen dat dan met niet mis te verstane woorden. “Uitzwaaidag” is op het moment zo’n populaire term. Tegenstanders van Zwarte Piet kunnen 6 december, de dag dat Sinterklaas het land verlaat, mee met de boot om ons land te verlaten. Andersom vragen diezelfde tegenstanders om de zwart geverfde figuur op voorhand alvast uit te wuiven. Het meest opzichtige teken van racisme, aldus de tegenstanders, moet zo snel mogelijk in de ban. De discussie over het leukste kinderfeest van het jaar gaat dit jaar in mei al weer van start. Veel te vroeg, zo zeggen mensen die de discussie onzin vinden. Laat ons lekker leven, vermoei ons niet met zaken die er niet toe doen. Tegenstanders dienen hen van repliek. Deze discussie is nooit van tafel geweest!

Onrecht

Zo modderen de twee tegenover elkaar staande partijen lekker door. Beide vinden dat hen onrecht wordt aangedaan. De ene omdat zij ten toon staat van allerlei hoon, een andere positie inneemt dan het ‘blanke’ ras en zich niet vertegenwoordigd voelt. De andere omdat men hun nationale trots krenkt door een jarenlange traditie in één keer af te willen schaffen. Ik heb weinig begrip voor beide partijen. Noch voel ik het racisme waarmee donkere mensen worden gediscrimineerd. Noch ben ik een nationalist die iedere traditie koste wat kost wil behouden. Ik lijk mij verbonden te voelen met de partij die zich niet wil vermoeien. Lekker leven, niet nadenken over moeilijke zaken. Zoals Bukowski al zei: “De enige keer dat de meeste mensen over onrecht nadenken zal wel wezen als het ze overkomt.” Toch maar wel nadenken dus. Want wellicht is juist die middenpartij de enige die nuance in het geschreeuw kan aanbrengen.

Debat

Geschreeuw. Dat is het enige wat ik hoor. Geschreeuw over hoe de ander het één wel of juist niet zou moeten zien. Waar dan een tegenreactie op komt die stelt dat nu juist daar de fout ligt en dat je het toch echt op andere wijze moet interpreteren. Door dat heen en weer schreeuwen is er geen ruimte om naar elkaar te luisteren. Waarom maken beide groepen zich zo sterk voor de eigen mening? Wat schuilt er achter al die argumenten? Hoe kunnen we het verschil in mening oplossen? Is het mogelijk begrip voor elkaars positie op te brengen? Voor mij kan dat maar op één manier. Door beide partijen in een debat in te laten zien dat de eigen mening niet de waarheid is. Dat er, net als bij een songtekst, verschillende interpretaties mogelijk zijn. Dat de oplossing begint door naar elkaars verschillende mening te luisteren. En dat er, zolang een ieder de houding van de artiest aanneemt en alleen vertelt hoe het volgens hen zit, er van wederzijds begrip geen sprake kan zijn.

3 reacties op “Luisteren

  1. Marion
    1 juni 2016

    Yes! Het is vreselijk moeilijk om het geschreeuw van beide kanten te overstemmen. Dan moet je bijna zelf ook wel gaan schreeuwen en het is moeilijk om dat niet te gaan doen. Ik doe mijn best dit vol te houden, maar makkelijk is het niet. Ik heb zowaar een aantal mensen stil gekregen. Dat was niet mijn intentie, maar het is beter dan niets. Meestal werd mij verteld dat ik mijn mond moest houden en in mijn hippietent moest gaan zitten. Een enkele keer kreeg ik te horen ”Je bent te optimistisch over de condition humaine.” Wellicht, maar ik voel toch een beetje trots als ik dat te horen krijg 🙂 Naast elkaar leven, met verschillende meningen, maar met respect voor en naar elkaar, moet gewoon kunnen. Ik weiger om van dat idee af te stappen.

    Liked by 1 persoon

  2. Myriam
    1 juni 2016

    Ik ben van de midden strook. Waar maken ze zich druk over. Get a life gasten.

    Liked by 1 persoon

  3. Zou het niet al helpen als het gesprek op een andere toon wordt gevoerd? Als je met mij in gesprek gaat en je noemt mij al meteen een ‘lompe boer’ die moet veranderen en wel op de manier zoals jij wilt, dan zul je heel veel moeite moeten doen om me me mee te nemen in jouw verhaal en beweegredenen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 1 juni 2016 door in Actualiteit en getagd als , , , , , , , .
