Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Maar echt, wat heb je aan recruiters (2)

Webcare

ZOETERMEER – Callcenter Teleperformance in Zoetermeer. ANP PHOTO XTRA LEX VAN LIESHOUT

Recruiters. Wat heb je er aan? Drie maanden geleden stelde ik mijzelf die vraag. Ik was net enkele dagen werkloos, meldde dit via verschillende social media en kreeg tientallen uitnodigingen om mijn netwerk te verbreden. Van recruiters. Contact opnemen deden ze niet. Ze volgden me op Twitter, probeerden het op Facebook en linkten me op LinkedIn. Maar uitnodigen voor een gesprek, mogelijkheden op de arbeidsmarkt of vacatures die mogelijk passend zijn aan mijn profiel, die kwamen niet voorbij. Tot twee weken terug. Gisteren tekende ik een contract. Ik heb een nieuwe baan!

V&D

Door het faillissement van V&D kwam ik zonder werk te zitten. Twaalf en een half jaar werkte ik met veel plezier bij het grootste warenhuis van Nederland. In verschillende functies en de laatste drie jaar als lid van de ondernemingsraad leerde ik het bedrijf door en door kennen. De laatste maanden waren als een achtbaan. Nieuwsberichten die iedere dag de journaals sierden, drukke tijden in de winkel en geen gevoel bij wat er te gebeuren stond. Met alle collega’s maakten we er het beste van, in de hoop een doorstart te kunnen maken. Tussendoor kwam een column van mijn hand in de krant en verscheen er een interview. De dag erop viel het doek dan echt. Net als mijn collega’s kon ik op zoek naar een nieuwe baan.

Zoektocht

Ik verwachtte snel ander werk te vinden. Dat viel tegen. Ik solliciteerde op verschillende vacatures, maar kreeg nergens een uitnodiging. In de tussentijd verveelde ik mij niet. Het bloggen pakte ik nog actiever op, ik zag heel veel vrienden en kennissen en thuis kon ik mijn eigen gang gaan met mijn kookkunsten. Dat de Giro werd verreden welke ik door mijn werkloosheid goed kon volgen paste perfect in het schema. Toch voelde ik me na verloop van tijd enigszins nutteloos. Dat plus de uitkering waarmee je na moet gaan denken waar je je geld aan uitgeeft zorgde er voor dat het begon te kriebelen weer wat te gaan doen. Ik besloot mijn cv op een carrièresite te plaatsen. Vanaf dat moment ging het snel. Binnen twee weken doorliep ik een sollicitatieprocedure en tekende ik een contract. Maandag kan ik beginnen!

Recruiters

Recruiter

Dat had nooit gelukt zonder een recruiter die mij belde naar aanleiding van mijn cv. Is de ICT wereld niet iets voor jou? Ik had daar helemaal niet over nagedacht. Die wereld is toch iets voor techneuten, programmeurs en mensen die in die richting gestudeerd hebben. Wat moeten ze daar nu met een filosoof? Al in het gesprek bleek dat genuanceerder te liggen. Technologie bedrijven zijn op zoek naar mensen die problemen op kunnen lossen, dat doen buiten de gebaande paden en bovendien niet bang zijn opnieuw één en ander te leren. De vacature die de recruiter in haar achterhoofd had sloot daarbij aan bij mijn werkverleden. Een consultant functie bij een bedrijf dat programma’s maakt om winkels te ondersteunen bij het inkopen, verkopen, beheren van de voorraad en geldstromen in kaart brengt. Wie kan dat beter doen dan ik? De vacature heb ik nooit ergens voorbij zien komen. Dat ik nu toch mag beginnen is geheel en al te danken aan deze recruiter. Dus kom ik van mijn eerdere stelling terug. Recruiters, daar kun je best wel iets aan hebben.

13 reacties op “Maar echt, wat heb je aan recruiters (2)

  1. Marita
    3 juni 2016

    Top, gefeliciteerd Niels!

    Liked by 1 persoon

  2. Falderie
    3 juni 2016

    Proficiat met je nieuwe job!
    En inderdaad: je komt heel wat recruiters tegen waar je helemaal niets aan hebt, maar met wat geluk kom je de juiste tegen die wél ziet wat perfect bij je matcht!

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      3 juni 2016

      Dank!

      Je beschrijft exact de reden waarom ik vond nog eens een blog over het onderwerp te moeten schrijven. Ze zijn zo slecht nog niet, die recruiters 😉

      Like

  3. Marion
    3 juni 2016

    Gefeliciteerd, Niels. Ik wens je alvast heel veel succes en geniet van je weekend wat weer echt een weekend is 🙂

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      3 juni 2016

      Dank!

      Ik heb de afgelopen dagen nog even lekker genoten van mijn vrije tijd. Vanaf morgen starten de echte weekends weer. Fijn!

      Like

  4. Van harte gefeliciteerd! Ben je ook weer van de UWV ellende af.

    Liked by 1 persoon

  5. Morgaine
    2 september 2016

    En hoe bevalt de baan?

    x

    Like

  6. louterliefde
    2 oktober 2016

    Ik zie dat je al een tijdje niks gepost hebt, maar alsnog gefeliciteerd met je baan!

    Wat ik eigenlijk wilde vragen is of jij gisteren bij Moderat aanwezig was? Ik ben redelijk goed in gezichten herkennen, maar was niet zeker genoeg om wat te zeggen:p

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      2 oktober 2016

      Dank je. Het is nogal wat, 40 uur werken. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat moet combineren met een sociaal leven en schrijven 😉

      Ik was inderdaad bij Moderat aanwezig! Wat vond je er van? Ik heb lekker genoten van een afstandje =)

      Like

      • louterliefde
        3 oktober 2016

        Kan me voorstellen dat het wennen is. Is opeens ook snel gegaan met die banenzoektocht! Misschien dat ik nog aanklop voor wat tips als ik zelf straks klaar ben;)
        Ah, had ik toch gelijk! Ik vond Moderat fenomenaal. Ik stond redelijk vooraan, maar had genoeg ruimte om te dansen.

        Like

  7. Rob Alberts
    15 oktober 2016

    Succes en veel plezier op je nieuwe werkplek.

    Feliciterende groet,

    Like

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 3 juni 2016 door in Leven en getagd als , , , , , .
