Niels Hagen, een persoonlijk filosofisch weblog

Over: duurzaamheid, film, kunst, liefde, literatuur, muziek, politiek, sport en wetenschap

Genieten van Engels voetbal

EK 2016Het EK is volle gang. Zonder het Nederlands elftal. Mij verlet dat niet om zo nu en dan een wedstrijd mee te pikken. Wat heet. Vooralsnog weet ik van iedere tweestrijd wel een stukje mee te bekijken. Ik geniet. Landen als Albanië, IJsland en Slowakije maken hun debuut. Vooralsnog zijn het niet de smaakmakers. Wie wel? De landen uit het Verenigd Koninkrijk plus Ierland. Tegen de verwachting in. Dat Engelse voetbal is immers al jaren aan een neerwaartse spiraal bezig. En toch. Is het kick ’n rush bezig aan een opmars?

Engels voetbal

Vroeger vond ik het fantastisch. Een spijkerharde verdediging, lange halen naar voren, golvend spel dat op en neer beweegt en spelers die niet te stoppen lijken. Het Engelse voetbal zit vol energie. Alsof een stel Duracell konijnen het veld beheersen. Van voor naar achter en weer terug. De eerste en tweede helft. En als het moet de verlenging. Engelse voetballers zijn niet te stoppen. Tactisch gezien laat het de wensen over. Soms is het niet om aan te zien. De laatste jaren breken zowel de clubs als landenteams geen potten. Zelfs Nederlandse ploegen weten de topclubs te verslaan. Maar dit EK kan het getij wel eens keren.

Wales

Dat begint met Wales. Ook deze ploeg mag zich voor het eerst op een eindronde terugvinden. Met succes. De eerste wedstrijd werd met 2-1 gewonnen. In de kwalificatie kreeg de ploeg maar vier doelpunten tegen. De tegengoal in de wedstrijd tegen Slowakije was wat ongelukkig. Verder geeft de ploeg niets weg. Daartegenover zet de ploeg georganiseerd voetbal neer. Met Gareth Bale als smaakmaker die het spel verdeelt en heerst. De ster die voor Real Madrid uitkomt maakt op imponerende wijze de 1-0. Na de gelijkmaker richt het team zich op en weet de drie punten het hotel in te nemen. Een leuk voetballende ploeg die naast de bal naar voren trappen ook met een idee speelt. Wordt het de verrassing van 2016, zoals Griekenland dat in 2004 was?

Ierland

Genieten was het ook bij Ierland. De elf spelers die het veld betreden doen in niets vermoeden dat er een voetbalploeg staat. Rugbyers. Die moeten de Ierse trots overeind houden. Dan doen ze met verve. Het Zweden met Ibrahimovic weet zich geen raad met de elf die over het veld razen. Pas bij de gelijkmaker, een ongelukkig eigen doelpunt, kan het team uit het Noorden het energieke spel beantwoorden. Het blijft bij een gelijkspel, maar op basis van een groot deel van de wedstrijd weten de Ieren te imponeren. Ook zij steunen op een degelijke defensie. Aanvallend komen ze kracht te kort, maar met inzet maken zij een hoop goed. Ierland is het toonbeeld van het Engelse voetbal. In tegenstelling tot de naamgever van dat snelle spel.

Engelsen

De Engelsen spelen namelijk on-Engels. Ja, het voetbal golft nog steeds op en neer. En ja, de spelers rennen zonder na te denken achter iedere bal. Dat doen zij echter niet zonder beleid. Mooi combinerend, zoeken naar ruimte tussen de linies met Rooney, veel snelheid op de flanken en meedogenloos op het middenveld. De Engelsen lijken het voetbal te spelen zoals we dat ons Nederland graag zien doen. Het brengt ze vooralsnog weinig. Een mager gelijkspel geeft nauwelijks de verhoudingen weer tegen het Russische team. Dat staat georganiseerd, maar weet zich geen raad wanneer het balbezit heeft. Engeland weet zichzelf niet te belonen. En dat kan ze nog duur komen te staan.

Favoriet

Toch kijkt niemand echt naar deze ploegen. Iedereen heeft zijn ogen gericht op Duitsland en Spanje. Beide landen spelen verzorgd en aanvallend voetbal. Zoals de clubteams Bayern, Barcelone en Real trachten te doen. Vooralsnog komt het er op het EK niet uit. Spanje zwoegt. Duitsland is verdedigend kwetsbaar. Goed, er is pas één wedstrijd gespeeld en er valt nog een heleboel goed te maken. Daarbij weten beide teams hun eerste wedstrijd tenminste te winnen. Daar gaat het uiteindelijk om. Niet het mooie voetbal, maar het effectiefste zal uiteindelijk beloond worden met de beker. Wie dat zal zijn? Ik zet mijn geld op Wales. Na de kwalificatie, de eerste winst en het belang van een sterke verdediging meegenomen is dat niet alleen een gunfactor, maar ook een reële optie. Voor wie juich jij nu onze jongens er niet bij zijn?

7 reacties op “Genieten van Engels voetbal

  1. Melanie
    16 juni 2016

    Mij maakt het ook geen drol uit of Oranje er nu bij is of niet, ik hou van voetbal dus kijk trouw elke wedstrijd !! Ja echt ! Élke wedstrijd! Heerlijk zoveel voetbal op tv en Wales heeft mij ook prettig doen verbazen, geweldig leuk voetbal, vond ik van Slowakije ook.
    Italië verbaasde mij ook wel eigenlijk.. degelijk voetbal, scoren en pot dicht gooien achterin, wachten op de fout en bam, nog eentje erin leggen.
    Ik had Duitsland getipt als winnaar… het is een team dat alleen maar groeit in een toernooi. Als ze niet in de eerste ronde eruit liggen, dan worden ze alleen maar sterker.
    Het is altijd leuk een underdog te zien winnen, dus ik hoop dat je gelijk hebt 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Melanie
    16 juni 2016

    Het is dan toch wel jammer dat ze het net in de laatste minuten toch verloren hebben 😦
    Ik had het Wales wel gegund.. maar voor mijn poule was Engeland degene die mij de punten zou opbrengen hahahaha

    Liked by 1 persoon

    • nielshagen
      16 juni 2016

      Ja, inderdaad. Ik zat al te juichen toen ik thuis kwam en zag dat het 1-1 stond. Het kan echter nog steeds. Even winnen van die Russen. Moet lukken!

      Liked by 1 persoon

      • Melanie
        16 juni 2016

        ja de russen moeten ze zeker kunnen verslaan ! Wordt veel beslist in de laatste minuten dit EK

        Like

  3. Ballonnendoorprikker
    17 juni 2016

    Dag Niels,
    Ik heb geen specifieke favoriet. Wel heb ik een voorkeur voor deelnemers die werkelijk een team vormen en als team opereren en vooral voor die teams die zich kapot werken. IJsland is een mooi voorbeeld en als Italië zo blijft spelen als tegen de Belgen, dan kunnen ze op mijn sympathie rekenen. Italië geeft, volgens mij, ook de richting aan voor het Nederlandse voetbal. Zoek spelers die tot het gaatje gaan, die gaan voor het team en het eigen belang ondergeschikt maken. Zoek een tactisch sterke coach erbij en Nederland telt weer mee. Dat kan natuurlijk wel betekenen dat betere voetballers (bijvoorbeeld Depay als hij zo doorgaat) er niet meer bijhoren.

    Voor verzetten is alleen plek als ze doen wat Bale bij Wales doet, die cijfert zich weg en komt juist daardoor boven. Wat een verademing is dat in vergelijking met Ronaldo bij Portugal.

    Liked by 1 persoon

  4. Veelschrijver
    17 juni 2016

    Ik heb geen voetballersinstinct. Kijk naar het spelletje, maar nog liever naar de kleurrijke mensen in het stadium. Dat geeft zo’n ‘een beetje een buitenspel gevoel’ waar niet voor gefloten wordt.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 16 juni 2016 door in Sport en getagd als , , , , , , , , .
